رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان به تشریح اقدامات این سازمان پرداخت.
الهام یاوری رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در نشست خبری که امروز در مدرسه فرزانگان ۳ تهران برگزار شد، اظهار کرد: در حال حاضر ۷۴۹ مدرسه سمپاد متوسطه اول و دوم دخترانه و پسرانه در سطح کشور فعال است و ۱۴۰ هزار دانشآموز در این مدارس تحصیل میکنند.
وی با بیان اینکه دانشآموزان از پایه ششم وارد سمپاد میشوند و تلاش میشود در دوره ۶ساله آموزش تمام ساحتی و متوازن ارائه شود، افزود: شعار ما «هر نیاز کشور، یک سمپادی آماده اثرگذاری» است که ۲۵ شایستگی برای آن تعریف کردیم و برنامههای متعددی داریم که با مشارکت بچهها اجرا میکنیم.
یاوری با تأکید بر اینکه توجه ویژه به دانشآموزان بااستعداد بیرون از سمپاد نیز موردتوجه است، ادامه داد: هدف ما در این زمینه خدمترسانی به بچههای با استعدادی است که به هر دلیلی در مدارس سمپاد حضور ندارند.
وی با اشاره به مصوبه رایگان شدن حقالثبت دانشآموزان مدارس سمپاد ۴ دهک اول، افزود: پرداخت هزینه تحصیل در مدارس سمپاد را حقالثبت میگوییم که امسال محقق شد و پول آن، هفته گذشته واریز شد و اگر خانوادهای در سال گذشته حقالثبت را پرداخت کرده است به مدرسه مراجعه کرده و هزینه را پس بگیرد. در مرحله اول ۱۲ هزار و ۴۰۰ دانشآموز و در مرحله دوم برای ۱۴۰۰ دانشآموز واریز میشود.
معاون وزیر آموزشوپرورش با تأکید بر اینکه بهشدت تلاش میشود فضای شاد در مدارس ایجاد شود، گفت: سال گذشته از ۲۰ هزار نفر برنامه به ۱۲۰ هزار نفر برنامه رسیدیم که نشان میدهد تلاش شده است برنامههای تمام ساحتی گسترش یابد. سال گذشته در پژوهشی از دانشآموزان سمپادی شهر تهران پرسیدیم که چند ساعت درس میخوانید که عنوان ۲ ساعت و خردی در تهران است.
وی درباره نحوه ورود به مدارس سمپاد گفت: در گذشته، سوالات آزمون ورودی سمپاد غیراستاندارد بود و دانشآموزان میتوانستند با شرکت در کلاسهای تست زنی پذیرفته شوند ولی اکنون تلاش داریم که تأثیر آموزشهای تستزنی بر پذیرش در مدارس سمپاد کاهش یابد و این کار را با تغییر مستمر سؤالات انجام میدهیم تا تکنیک حفظ کردن نتایج نداشته باشد.
یاوری افزود: در سال 1402 نسبت به سال 1401، ورودی چهار دهک درآمدی پایین به مدارس سمپاد 45 درصد افزایش یافته است. این دهکها دسترسی به کتاب و کلاسهای خصوصی ندارند و در سال 1403 نیز این پذیرش 50 درصد بیشتر شده است. هدف ما جذب استعدادها و مستعدان است.
وی ادامه داد: از خانوادهها میخواهیم که از فشار آوردن به دانشآموزان برای ورود به سمپاد خودداری کنند و تنها به دنبال تست زنی نباشند، زیرا چنین آمادهسازیهایی باعث اضطراب دانشآموزان میشود.
رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان با بیان اینکه ظرفیت مدارس سمپاد بینهایت نیست و ما تنها دو درصد از دانشآموزان تیزهوش را پذیرش میکنیم، گفت: در دنیا روشهای مختلفی برای پذیرش و شناسایی دانشآموزان مستعد وجود دارد. در کشور ما بررسیها نشان داده است که میانگین ضریب هوشی دانشآموزانی که در مدارس سمپاد پذیرفته میشوند، 10 تا 20 نمره آیکیو بیشتر است. البته استثنائاتی وجود دارد که فرد باهوش است، اما در آزمون پذیرفته نمیشود.
وی در خصوص شش ساله بودن آموزشها در مدارس سمپاد گفت: این موضوع در اساسنامه سمپاد و شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شده است. معتقدیم که برگزاری کنکور در دوره متوسطه دوم باعث میشود که مدارس از فعالیتهای فرهنگی و تربیتی خارج شوند. به همین دلیل در پایان دوره متوسطه اول نباید برای ورود به دوره متوسطه دوم مدارس سمپاد کنکور برگزار کنیم.
یاوری با اشاره به برنامه همیار سمپاد گفت: دانشآموزان مدارس سمپاد به سایر مدارس خدمات میدهند و بسیاری از دانشآموزان سمپاد در آموزش محتوای علمی که میدانند، به پایههای پایینتر کمک میکنند.
وی افزود: معدل امتحانات نهایی مدارس سمپاد سال گذشته بهتر از سایر مدارس بود و پراکندگی معدل میان مدارس سمپاد نزدیک به عدد دو بود که نشاندهنده عملکرد خوب است. سعی میکنیم با آزمونهای مختلف فاصله علمی میان مدارس سمپاد را کاهش دهیم.
وی گفت: 15 نفر از 30 نفر رتبههای برتر کنکور از مناطق دو و سه بودند که 12 نفر از آنها فارغالتحصیل مدارس سمپاد هستند و دو نفر نیز تا پایه یازدهم دانشآموز مدارس سمپاد بودهاند.