سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری فرایش

شناسه خبر: 27
آیت الله سیدمحمدتقی قادری:

زنان، احیاگران واقعه غدیر هستند

حضرت زهرا(س) تنها بانویی بود که پس از رحلت پیامبر(ص) و با موقعیت‌شناسی ویژه خود متوجه انحراف مسلمین می‌شود
تاریخ انتشار: 1398/5/28 11:43:57

در آخرین سال عمر پیامبر(ص)، مراسم حجةالوداع باشکوهی هرچه تمام تر و با حضور مسلمانان مدینه و سایر نقاط عربستان برگزار شد. روز پنج شنبه سال دهم هجرت بود و درست هشت روز از عید قربان می گذشت. ناگهان از سوی پیامبر(ص) به همراهان دستور توقف داده شد. مسلمانان هم با صدای بلند، آنها را که در پیشاپیش قافله در حرکت بودند، به بازگشت فراخواندند و صبر کردند تا عقب افتادگان قافله به غدیر خم برسند. پیامبر(ص) پس از اقامۀ نماز ظهر بر منبر بلندی که از جهاز شتران ترتیب یافته بود، قرار گرفت و با صدای بلند خطاب به حاضران فرمود:

«آیا شما گواهی نمی‌دهید که جز خدا، خدایی نیست و محمد بندۀ خدا و پیامبر اوست؟ بهشت و دوزخ و مرگ حق است و روز رستاخیز بدون شک فراخواهد رسید و خداوند کسانی را که در خاک پنهان شده‌اند، زنده خواهد کرد؟ یاران پیامبر(ص) گفتند: آری، آری، گواهی می‌دهیم.

پیامبر(ص) در ادامه فرمودند: من در میان شما دو امر گران بها به یادگار می‌گذارم؛ چگونه با آنها معامله خواهید کرد؟ در این هنگام ناشناسی از رسول خدا(ص) پرسید: مقصود از این دو چیز گران بها چیست؟ پیامبر(ص) فرمودند:

ثقل اکبر کتاب خداوند است، که یک طرف آن در دست خدا و طرف دیگرش در دست شما است. به کتاب او چنگ بزنید تا گمراه نشوید. ثقل اصغر نیز عترت و اهل بیت من است. خدایم به من خبر داده که دو یادگار من تا روز رستاخیز از هم جدا نمی‌شوند. هان ای مردم! بر کتاب خدا و عترت من پیشی نگیرید و از آن دو عقب نمانید تا نابود نشوید».

در این هنگام بود که پیامبر(ص) دست مبارک حضرت علی(ع) را گرفت و بالا برد؛ تا جایی که سفیدی زیر بغل او بر همۀ مردم نمایان شد و همه حضرت علی (ع) را در کنار پیامبر (ص) دیدند و او را به خوبی شناختند و دریافتند که مقصود از این اجتماع مسئله‌ای مربوط به حضرت علی (ع) است. پس از لحظاتی پیامبر(ص) فرمودند: هان ای مردم! سزاوارترین فرد بر مؤمنان از خود آنان کیست؟ حاضران و یاران پیامبر(ص) پاسخ دادند: خداوند و پیامبر او بهتر می‌دانند.

پیامبر(ص) چنین ادامه داد: خداوند مولای من و من مولای مؤمنان هستم و بر آنها از خودشان اولی و سزاوارترم. هان ای مردم! «هر کس که من مولا و رهبر او هستم، علی هم مولا و رهبر اوست».

رسول اکرم(ص) این جمله آخر را سه بار تکرار کرده و سپس فرمودند: پروردگارا! دوست بدار کسی را که علی را دوست بدارد و دشمن بدار کسی را که علی را دشمن بدارد. خدایا! یاران علی را یاری کن و دشمنان او را خوار و ذلیل گردان. پروردگارا! علی را محور حق قرار ده.

سپس حضرت افزود لازم است حاضران به غایبان خبر دهند و دیگران را از این امر مطلع کنند. هنوز اجتماع باشکوه حجاج به حال خود باقی بودند که فرشته وحی فرود آمد و به پیامبر گرامی اسلام(ص) بشارت داد که خداوند امروز دین خود را تکمیل کرد و نعمت خویش را بر مؤمنان به تمامه ارزانی داشت. در این لحظه صدای تکبیر پیامبر رحمت(ص) بلند شد و فرمود: خدا را سپاسگزارم که دین خود را کامل کرد و نعمت خود را به پایان رسانید و از رسالت من و ولایت علی پس از من خشنود شد.

پیامبر(ص) پس از بیان خطبه غدیر از جایگاه خود فرود آمد و یاران او دسته دسته نزد امیرمؤمنان علی(ع) آمده و به ایشان تبریک می‌گفتند و او را مولای خود و مولای هر مرد و زن مؤمنی می‌خواندند.

در آستانه عید غدیر خم مناسب دیدیم با هدف تبیین این واقعه بزرگ گفتگویی با آیت الله سیدمحمدتقی قادری کارشناس غدیر شناسی و استاد حوزه و دانشگاه داشته باشیم که در ادامه می‌خوانید:

آیت الله سیدمحمدتقی قادری مدرس حوزه و دانشگاه است او ضمن تحصیل و تدریس به تألیفات متعددی پرداخت از جمله: «شرح مبسوط براسفار اربعه» در فلسفه، «مبانی استنباط حج و عمره» در فقه که تالیف آن ادامه دارد و... .

آیت الله قادری همزمان با تدریس و تألیف، تبلیغ را مهمترین وسیله برای خدمت‌رسانی به دنیای اسلام و تشیع دانسته و صاحب سبک، نواندیش و بدیع در عرصه منبر و سخنرانی بوده و یکی از اعضای اصلی نخبگان تبلیغی است.

* در ابتدا بفرمائید با توجه به اینکه واقعه غدیر در ایام حج رخ داد چرا این واقعه در منا و عرفات انجام نشد و در بیابان غدیر صورت گرفت؟

 برپایه روایت تشیع وتسنن بنابود فریضه ولایت و انتصاب امام علی(ع) درعرفات و منا انجام شود ولی حرکت خزنده اموی‌مسلکان  مانع از آن می‌شد تا به غدیر تاخیر افتاد  چراکه، اولا: امام باقر(ع) در گزارش خطبه غدیریه که در  9منبع شیعه آمده روایت می کنند پس از آنکه پیامبر (ص) وحج‌گزاران  برای انجام حج تمتع در روز 9 ذی الحجه به عرفات آمدند جبرئیل بار دیگر بر رسول خدا(ص) فرود آمدند و از او خواستند به امر الهی فرضیه دوم را انجام داده و امام علی(ع) را  به امامت درجمع حج گزاران عرفات معرفی نمایند ازهمین رو امام باقر(ع) می فرمایند: «...فاقم یا محمد علیا علما وخذ علیهم  البیعه..ای محمد برخیز برای علی که  شایسته رهبری است از مردم بیعت بگیر» پیامبر که از اختلاف بین مسلمین می‌ترسید و از دشمنی بسیاری از آنان با علی (ع) خبر داشت از جبرئیل خواست که حق تعالی نفاق و شقاق مردم را به وحدت و همدلی تبدیل نماید: «فخشی رسول الله قومه و اهل النفا ق والشقاق... و سال جبرییل(ع) ان یساله ربه العصمه من الناس»، ثانیا: پیامبر(ص) معرفی امام علی(ع) را به تاخیر انداخت تا به مسجد خیف در منا رسید بار دیگر جیرئیل نازل شد همان دستور الهی را بار دیگر بر پیامبر ابلاغ کرد. « فاتاه جبرییل (ع) فی مسجد الخیف  فامره بان یعهده ویقیم علیا علما للناس»  پیامبر با همان استدلال نصب علی (ع) را به عنوان امام به تاخیر انداخت، ثالثا: تا اینکه پیامبر گرامی(ص) به غدیر رسید این بار جبرئیل امین همراه با آیه «یا ایهاالرسول بلغ ماانزل الیک فان تفعل فما بلغت رسالته والله یعصمک من الناس» بر پیامبر فرود آمد و امر حتمی حضرت حق را همراه با تضمین بر اینکه معرفی آن حضرت این بار موجب شقاق و نفاق نمی‌شود «والله یعصمک  من الناس» بر پیامبر ابلاغ نمود و آن حضرت مکلف بر نصب رسمی امام علی (ع) شد «فلما بلغ غدیرخم ....اتاه جبرییل ....فقال یا محمد! ان الله  عزوجل ..یقول: یاایهالرسول بلغ ماانزل الیک ...» وثانیا: در گزارش اهل سنت هم درصحاح سته آمده است بنا بود نصب امام در منا و عرفات انجام بگیرد ولی اموی‌مسلکان این فرصت را با ایجاد سروصدا واختلاف از پیامبر می‌گرفتند ازهمین رو در منابع اهل سنت آمده است: 1) مسلم در صحیح به نقل از جابر بن سمره در مورد اینکه رسول خدا(ص) می‌خواست خلفاء بعد از خودش را در عرفات معرفی کند اما عده‌ای با سر و صدا نگذاشتند چنین می‌نویسد: «یقول لَا یَزَالُ الْإِسْلَامُ عَزِیزًا إلى اثنى عَشَرَ خَلِیفَةً ثُمَّ قال کَلِمَةً لم أَفْهَمْهَا فقلت لِأَبِی ما قال فقال کلهم قُرَیْشپیامبر(ص) فرمود: عزت اسلام به 12 خلیفه و جانشین من است سپس حضرت یک جمله‌ای گفت که مردم به قدری سر و صدا کردند که گوشم کر شد و نفهمیدم حضرت چه فرمودند، بعد به پدرم گفتم پیامبر(ص) چه گفت؟ پدرم گفت:  پیامبر(ص) فرموده است، همه آن‌ها از قریش هستند».

2) احمد بن حنبل نیز این جریان را در مسندش چنین روایت می کند: «خَطَبَنَا رسول اللَّهِ ... بِعَرَفَاتٍ یقول لَنْ یَزَالَ هذا الأمْرُ عَزِیزاً ظَاهِراً حتی یَمْلِکَ اثْنَا عَشَرَ کلهم ثُمَّ لَغَطَ الْقَوْمُ وَتَکَلَّمُوا فلم أَفْهَمْ قَوْلَهُ بَعْدَ کلهم فقلت لأبی یا أَبَتَاهُ بَعْدَ کلهم قال کلهم من قُرَیْشٍرسول خدا(ص) در عرفات خطبه‌ای خواندند و فرمودند: «عزت دین اسلام از بین نمی‌رود  مادامی که 12نفر بعد از من جانشین من شوند که همگی آنان از قریش هستند، سپس مردم شروع به سر و صدا و سخن گفتن کردند. پس از گزارش امام باقر (ع) و نیز دو گزارشی که در منابع اهل سنت آمده است نتیجه می‌گیریم که معرفی امام علی(ع) بنا بود در عرفات و منا انجام بگیرد ولی وقتی که پیامبر ایراد به خطبه می‌نمود منافقان و مشرکین که فهمیده بودند که پیامبر به دنبال چیست با ایجاد سر و صدا  چنین فرصتی را از پیامبر می‌گرفتند و حضرت برای این که شقاق  و اختلاف ایجاد نشود تا غدیرخم این فرضیه را به تاخیر انداخت.

*چه ضرورتی دارد که پیامبر(ص) بعد از 23 سال حضرت علی(ع) را به عنوان  جانشین معرفی کنند؟

 هر چند از سال سوم بعثت و نزول آیه مبارکه «فانذر عشیرتک الاقربین» پیامبر با این بیان «هذااخی،وصیی،وزیری» بارها امام علی(ع) رادر موقععیت‌های مختلف به عنوان جانشین خود معرفی کرده بودند ولی به سه دلیل آن معرفی‌ها کفایت نمی‌کرد و می‌بایست درکنگره بزرگ غدیر به عنوان آخرین بار آن حضرت معرفی شود.

دلیل اول: نظام ولایی که از یک طرف قدسی و آسمانی و نیز نصب و مشروعیتش از ناحیه حق تعالی باشد و از طرف دیگر کارآمد و مقبولیتش زمینی و به بیعت مردم بستگی داشته باشد تجربه جدید بشری بود و سابقه نداشته است به همین دلیل نصب‌های گذشته تنها قدسی و آسمانی  بودن را ثابت می‌کرد نه جنبه زمینی را. از همین رو یک بار دیگر در کنگره غدیر نصب امامت علی(ع) به امر الهی تکرار شد تا جنبه بیعت مردم نیز انجام بگیرد و مسلمین  با فرم و قالب حکومت ولایی آشنا  شوند.

دلیل دوم: هرچند در ۲۳ سال از دوره بعثت علی(ع) در موقعیت‌های مختلف به عنوان امام ، خلیفه و وصی پیامبر معرفی شد ولی همه در مکه و مدینه بوده است ولی به صورت جهانی و در کنگره عظیمی چون غدیر در بین جمعیت ۱۲۰هزار نفری از مدینه، یمن، شامات نبوده است برای اینکه همه جهان اسلام ازهمه بلاد اسلامی در جریان چنین واقعه عظیم قرار بگیرند پیامبر(ص) تصمیم گرفت دراین کنگره شکوهمند علی (ع) را به عنوان وصی خود معرفی نمایند.

دلیل سوم: هر چند در دوره 23 ساله بعثت بارها پیامبر(ص) علی(ع) را به عنوان وصی خود معرفی نموده بود و در حدیث منزلت فرموده بود«انت منی بمنزله هارون من موسی» ولی از آنجایی که این امام علی (ع) بود در شب لیله‌المبیت جای پیامبر خوابید تا آن حضرت از ترور حتمی قریش نجات یافت و این علی (ع) بود که گردن گردنکشان سران قریش را قطع کرد تا زمینه فتح و تثبیت اسلام را فراهم آورد که خود در نامه 64 نهج‌البلاغه خطاب به معاویه می‌نویسد: «عندی السیف الذی اعضضته بجدک و خالک واخیک فی مقام واحد: شمشیری که من آن را در یک روز بر جد تو(عتبه) و دایی تو(ولید) و برادرت (حنظله) فرود آوردم نزد من است» پس در این مدت دشمنان فراوانی برایش به وجود آمده است، علاوه بر این امام علی (ع) شخصیتی بود که در زیر مجموعه قبیله اوس، خزرج، تیم، عدی واموی قرار نداشت طبعا مردمی که رهبری را در ساختار قبیله‌ای تعریف می‌کردند نمی‌خواستند رهبری خارج از حزب و قبیله خود را بپذیرند از همین رو بسیار ساده قابل پیش‌بینی بود آنان آنچه که پیامبر فرموده بود انکار نمایند و یا به گونه دیگر توجیه کنند رسول خدا به امرالهی در کنگره عظیم حج امام علی(ع) را معرفی کردند تا راه هرگونه انکار امامت را به روی همه ببندند از همین رو رسول خدا(ص) در خطبه غدیریه  می‌فرماید: راز تأخیر نصب امام از عرفات و منا تا غدیرخم به دلیل کارشکنی و اخلال دشمنان و منافقین بوده است: « وسالت جبرییل ان یستعفی لی عن تبلیغ ذالک الیکم ایهاالناس لعلمی بقله المتقین وکثره المنافقین وادغال الاثمین وختل المستهزیین بالاسلام....ولوشیت ان اسمی باسمایهم لسیمت، وان اومی الیهم باعیانهم لاومات ....» «و ای مردم ازجبرییل خواستم که مرا از ابلاغ این پیام به شما معاف دارد به خاطر آگاهی‌ام از کمی پارسایان و بسیاری منافقان و نیرنگ تبهکاران و خدعه مسخره کنندگان اسلام....و اگر می‌خواستم آنان را با نام‌هایشان نام ببرم می‌بردم و به شخص آنان  اشاره  می‌کنم نمایان می‌نمودم»

* بانوان چه نقشی در این واقعه داشتند؟

 باید گفت واقعه غدیر مذکر نیست که مردان تنها نقش داشته باشند مؤنث نیست که زنان تنها نقش‌آفرین آن باشند بلکه غدیر همانند واقعه عاشورا (مذنث) است: یعنی اگر 100هزار نفر حاضرین در واقعه بودند یک هزار نفر مرد غدیر را روایت کرده‌اند دهها  نفر زن نیز راوی واقعه هستند  چراکه راویا ن زن از غدیر به سه دسته تقسم  می‌شوند: دسته اول: روایت غدیر از حضرت زهرا (س) که 10 راوی دارد تمام راوی از خاندان اهل‌بیت(ع)  و اکثر آن‌ها نامشان فاطمه است: الشیخة ام‌محمد زینب ابنة احمد بن عبدالرحیم المقدسیه،  فاطمه دختر امام موسى بن جعفر، زینب دختر امام موسى بن جعفر(ع)، ام کلثوم دختر امام موسى بن جعفر(ع)، فاطمه دختر جعفر بن‏ محمد الصادق(ع)، فاطمه دختر محمد بن على(ع)، فاطمه دختر على بن الحسین(ع)، فاطمه دختر حسین بن‏على(ع)، سکینه دختر حسین بن على(ع) و ام کلثوم دختر فاطمه زهرا(س)

این گروه از فاطمه  زهرا(س) نقل کرده‌اند که حضرت فرمود:« انسیتم قول رسول الله(ص) یوم غدیر خم، من کنت مولاه فعلى مولاه و قوله انت منى بمنزلة هارون من موسى علیهما‌السلام: سخن رسول خدا (ص) در روز غدیر خم را فراموش کرده‌اید که فرمود: هر که من مولاى او هستم على مولاى اوست و آیا سخنش را فراموش کرده‌اید که فرمود: تو نسبت به من مانند هارون نسبت به موسى هستی».

دسته دوم: زنانی که در خود واقعه غدیر حضور داشته‌اند و هم راوی واقعه هستند: ام سلمه یکى از دو زن پیامبر(ص) است که حدیث غدیر را روایت کرده است. او ماجراى غدیر را چنین باز مى گوید: اخذ رسول الله(ص) بید على بغدیر خم فرفعها حتى راینا بیاض ابطیه فقال «من کنت مولاه فعلى مولاه‏» ثم قال «ایها الناس انى مخلف فیکم الثقلین کتاب الله و عترتى و لن یفترقا حتى یردا على الحوض»‏.

در غدیر خم رسول خدا(ص) دست على(ع) را بالا برد، تا آنجا که سفیدى زیر بغلش را دیدیم، آنگاه فرمود: هر که من مولاى او هستم پس على مولاى اوست.

بعد فرمود: اى مردم، من دو چیز گرانبها در میان شما بر جاى مى‌گذارم کتاب خدا و عترتم. این دو هرگز از هم جدا نخواهند شد تا وقتى در حوض به من برگردند.(11 فیض الغدیر ص 388-389)

 ام هانى بنت ابیطالب (س) در باره واقعه غدیر می‌گوید: «رسول خدا(ص) از حج بازگشت تا در غدیر خم فرود آمد سپس برخاست و در گرماى سوزان چنین گفت: اى مردم هر که من مولاى او هستم، پس على مولاى اوست. خدایا، هر که او را دوست دارد، دوست بدار و هر که با او دشمنی کند دشمن بدار، هر که او را زبون سازد، زبون گردان و هر که او را یارى کند، یارى کن.(الغدیر، ج،ص18)

 عایشه دختر ابى بکر: «او در شمار زنان پیامبر اکرم و حاضران در حجة الوداع جاى داشت. در کتب مختلف اهل سنت روایت غدیر از وى نقل شده است. ابن عقده در حدیث ولایت روایت او را نیز ذکر مى کند.(همان، ص 48 همان،ص۴۸)

فاطمه دختر حمزة بن عبدالمطلب: او از صحابه مشهور پیامبر(ص) است و ابن عقده و منصور رازى حدیث غدیر را از وى نقل کرده اند.«همان، ص 58» همسر زید بن ارقم: «از جمله کسانى که حدیث غدیر را روایت کرده‏ اند زید بن ارقم و نیز همسر وى مى باشد علامه طباطبایى ضمن نام بردن از گروه کثیرى که روایت «من کنت مولاه فعلى مولاه» را نقل کرده‌اند به ایشان نیز اشاره مى کند. (المیزان،ج۱،ص۵۸)

دسته سوم؛زنانی هستند هر چند خود در واقعه حضور نداشتند و رسول خدا را هم درک نکردند ولی تابعینی اند حدیث غدیر را از کسانی روایت کرده اند که آنان در واقعه حضور داشته اند:        

     عایشه بنت سعد: او از پدرش سعد ابی وقاص واقعه غدیر را این چنین نقل می کند: «۰۰۰ثم اخذ بید على فاقامه ثم قال «من کان الله و رسوله ولیه فهذا ولیه اللهم و ال من والاه و عاد من عاداه‏».پدرم گفت که رسول خدا(ص) در روز جحفه « یکی از میقات های پنج‌گانه حج تمتع و عمره مفرده است » دست على(ع) را گرفت سپس خطبه خواند، خداى را سپاس گفت، ستایش کرد و فرمود: اى مردم، من ولى شما هستم.گفتند: راست گفتى، اى رسول خدا(ص). سپس دست على را گرفت و بالا برد و فرمود: این جانشین من است و دین مرا ادا مى کند .من دوستدار کسى هستم که او را دوست بدارد و دشمن کسى هستم که با او دشمنى ورزد. (الغدیر،ج۱،ص۳۸)

فاطمه بنت على بن ابى طالب(ع): او دختر على بن ابیطالب است وی فاطمه بنت على بن ابى طالب(ع): او دختر على بنابى طالب است:  وى حدیث غدیر را از ام سلمه نقل نموده است که ام سلمه گفت:«اشهد الله تعالى لقد سمعته یقول: على خیر من اخلفه فیکم و هو الامام و الخلیفة بعدی۰۰۰: خدارا گواه می گیرم که خود شنیدم رسول خدا(ص) فرمود: علی بهترین جانشین است در بین شما گذاشتم او امام و جانشین بعد از من است» (اعیان الشیعه،ج۸؛ص۳۹)

*چه تعداد از زنان حاضر در واقعه غدیر بر عهد خود با امیرالمومنین ماندند و در این راه چگونه عمل کردند؟

 در ساحت عمل به وظیفه در قبال عهد خود با مولا زنان نقش اول و یا در طراز مردان هستند چرا که حضرت زهرا (س) تنها بانویی است که پس از رحلت پیامبر(ص) با موقعیت شناسی خاص خود متوجه انحراف مسلمین کمتر از هفتاد روز با تشکیل سقیفه از غدیر می شود و به تنهایی در برابر همه می ایستد و با خطبه فدکیه درخت تناور اندیشه نظام ولایی را به قیمت جانش برای آیندگان غرس می‌کند و پس از وی دخترش حضرت زینب (س) که می‌بیند انحراف از غدیر کار را به جایی رساند که کفر در قامت یزید حاکم شده است و امت اسلامی با دست خود فرزند پیامبرش را به مسلخ کشاند او نیز یک تنه در برابر اموی مسلکان درکاخ یزید فریاد برآورد و بازگشت به غدیر و نظام ولایی را خواهان گشت و این ۲ خطبه مخاطبین خودش را پیداکرد.

فرایش: زنان در نقش مدیر خانواده چگونه می‌توانند پیام غدیر را به نسل‌های آتی منتقل کنند؟

 غدیر باورمندان آن کسانی هستند که برای نهادینه شدن فرهنگ غدیر در خود وخانواده و جامعه سه گام بلند را برمی‌دارند: «ولاء زعامت»: غدیرباوران کسانی هستند که از نظر عقیده واندیشه بر این باور هستند که از نظر زعامت و امامت، علی(ع) خلیفه و جانشین بعد از پیامبر (ص)است، دلیل و پشتوانه این باور آن است که نمی‌شود خلیفه اول به محض اینکه متوجه شد چند روز از عمرش باقی نمانده است فورا به عثمان گفت: بنویس  پس از من عمر خلیفه مسلمین است و همچنین وقتی خلیفه دوم دید که چیزی از پایان عمرش باقی نمانده است  فورا شورای ۶ نفره تشکیل تا از بین خود خلیفه آینده را انتخاب کند کدام عقل سلیم می پذیرد رسول الله (ص) که ۷۰ روز پیش از رحلتش از ناحیه حق تعالی متوجه شد که آخرین روزهای عمرش  است باتوجه به این آگاهی  از مرگش نسبت به آینده اسلام و مقدرات مسلمین بی تفاوت می ماند بلکه همانگونه که در گزارش خطبه غدیریه آمده است پیامبر کاری بالاتر از وصیت انجام داده است و آن اینکه درجمع حج‌گزاران حجه الوداع در غدیر رسما با ایراد خطبه غدیریه و بیان جمله «من کنت مولاه فهذاعلی مولاه»  علی(ع) را به عنوان امام، وصی و خلیفه  بعد از خود منصوب کرده است.

 «ولاء محبت»: غدیرباوران ازمنظر خطبه غدیریه کسانی هستند که به دلیل این که فطرتا میل به کمالات دارند و علی (ع) را به دلیل اینکه «ابوالفضایل» و«مجمع الفضایل» هستند به حکم  فراز ۴۶ از کلام رسول الله (ص) (اللهموال من والاه)  رادوست می دارند و از جان دل به آن حضرت عشق می ورزند.

 «ولاء اطاعت»: به این معنا« ولا محبت» غدیرباوران رابطه تنگاتنگ با«ولااطاعت» داشته وکسانی که محبت اهل بیت و امام علی (ع) درجان خود دارند برای اینکه ثابت کند که واقعا و درحقیقت دوستش دارند هر آنچه آن حضرت دستورداده باشند باجان و دل می پذیرند از همین رو در خطبه غدیریه در فراز های متعدد به «ولا اطاعت» توصیه وتاکید شده است:«معاشرالناس انه اخر مقام اقومه فی هذ المشهد ،فاسمعوا واطیعوا  وانقادو لامر ربکم(۲۷)ای گروه مردمان!همانا اخرین باری است دراین مکان(اجتماع) به پا می ایستم، پس بشنوید واطاعت کنید و به فرمان پروردگارتان گردن نهید»؛«معاشرالناس!لا تضلواعنه ولاتنفروا منه، ولا تستنکفوا من ولا یته: ای گروه مردمان! از او گمراه نشوید و دوری نکنید و از ولایتش  روی بر متابید.

 «ناشر فضایل»: غدیرباوران کسانی هستند به حکم اینکه رسول الله(ص) درخطبه غدیریه فرمودند: « وقد بلغت  ما امرت  بتبلیغه حجه علی کل حاضر وغایب،و علی کل احد  ممن شهد او لم یشهد  ولد اولم یو لد  فلیبلغ الحاضر   الغایب  والوالد الولد  الی یو م القیامه: آنچه را به ابلاغش فرمان یافتم، رسانیدم، تاحجتی باشد برهرحاضر وغایبی وبرهرکس که گواه بوده یانبوده زاده شده یانشده پس بایسته است که حاضر به غایب و پدر به فرزند تا روز قیامت این پیام را برساند» و به نشر فضایل امام امیر المؤمنین (ع) و نیز تثبیت امامت آن حضرت به خصوص آنچه در غدیر انجام گرفته می پردازند وهر یک میثم تمار، علامه امینی صاحب الغدیر و میر حامد حسین هندی صاحب عقبات الانوار می شوند و از جان و مال، قلم و زبانشان هزینه کرده و به نشر فضایل  امام علی(ع) می پردازند.

 *زنان  امروز ما چگونه می‌توانند تداوم‌دهنده مسیر غدیر باشند؟ و این وفاداری چگونه باید تقویت و ترویج شود؟

 پس از گذشت یک هزار و ۴۰۰ سال  ولایتمداران با رهبری امام راحل رضوان االله علیه با یک مرتبه تنزل، نظام ولایی امام معصوم را در فرم و قالب ولایت فقیه سامان دادند ولی چیزی از عمر کوتاه تشکلیل نظام ولایی در ایران اسلامی نگذشته بود که اموی مسلکان معاصر«حزب بعث عراق، شیخ نشین های منطقه همراه با استکبار جهانی» درمقام براندازی نظامی ولایی برآمدند و این بار نیز زنان بودند که لباس شهادت را بر تن فررندان و همسران خود پوشیدند و آنان را در خط مقدم دفاع از نظام ولایی فرستادند و نظام را از سقوط حتمی با ایثارشان حفظ کردند و پس از جنگ در این سی سال نیز در کنار رهبر و مقتدایشان حضرت آیه الله خامنه ای ایستادند و دشمنی که می خواست در لباس داعش به مقابله با نظام ولایی برآید بانوان بودند که با تقدیم جگرپاره های خود نظام استکباری را بی آبرو کرده و در هزاران کیلومتر از مرز کشور به شکست کشاندند پس زنان احیاگران واقعه غدیر هستند.


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
فرهنگی