انتظار به معنی سکون بسیار خطرناک است
مفهوم کلمه انتظار در تربیت نسل منتظر نهادینه میشود
کارشناس مذهبی برنامه سمت خدا گفت: تربیت نسل منتظر به این معناست که مفهوم کلمه انتظار در آنها نهادینه شده باشد؛ باید نسل را به نتیجه این انتظار امیدوار کنیم.
چند سالی است که واژه تربیت نسل ظهور در جامعه مطرح شده و با این موضوع آشنا شدهایم اما کمتر نگاه علمی به این مقوله بوده و بلکه بیشتر نگاه عاطفی احساسی به آن شده است و برای بازخورد خوب تربیتی در بحث مهدویت باید نگاهها به آن علمی باشد؛ تربیت به معنای فرآیند شکوفایی انسان است و تربیت منتظر در واقع شکوفا کردن انسانها در مسیر یاری امام عصر و مهدی موعود (عج) برای تشکیل حکومت جهانی است.
مقوله تربیت بسیار اهمیت دارد و از جایگاه والایی برخوردار است، اگر نگران سرنوشت و آینده خود و فرزندان خود هستیم، اگر بخواهیم با نگاه دینی به این مقوله نگاه کنیم، میبینیم که حتی تربیت توحیدی ما با نگاه و محور ولایت معصومین(ع) است واین مسئلهای است که در نظام تعلیم وتربیت رسمی و غیررسمی کشور کمتر به چشم میخورد به گونه ای که حتی در کتابهای رسمی تربیت اسلامی که دائم سخن از تربیت و عبودیت میزنند، کمتر از بحث امامت و ولایت اهل بیت(ع) و در نتیجه اصول و راهبردها سخن گفته شده و بحث تربیت منتظر از زوایه و جهت خودمان، به خاطراینکه در سرنوشت و آینده خود و فرزندانمان تاثیر دارد، مهم است.
ثباتقدم و یقین در دینداری مهمترین رسالت تربیت منتظرانه است و نتیجه تربیت دینی صحیح، اعتقاد قلبی عمیق متربی به آموزههای دینی است؛ هر قدر تربیت دینی قویتر باشد و به اصطلاح روانشناسان درونی شده و رسوخیافته باشد، دینداری فرد نیز پایداری بیشتری خواهد داشت.
برای تربیت نسل منتظر باید روشهای محتوایی و روشهای قالبی و ساختاری را مورد اهتمام قرار داد؛ منتظران باید بدانند افق تربیت منتظرانه به کجا ختم میشود و زمینهسازی ظهور مهمترین چشمانداز تربیت نسل منتظر است و به منظور اطلاع از روش و مبانی تربیت نسل منتظر با کارشناس مذهبی برنامه تلویزیونی سمت خدا گفتوگو کردیم.
حجتالاسلام محمد سعیدیآریا در گفتوگو با خبرنگار ما با بیان اینکه تربیت نسل منتظر به این معناست که مفهوم کلمه انتظار در آنها نهادینه شده باشد، اظهار کرد: این مهم به معنای امیدوار بودن به اصلاح است.
وی با تأکید بر اینکه ناامیدی انسانها را از حرکت بازمیدارد، گفت: امیدواری انسانها را به حرکت وامیدارد و این موضوع را در مسائل اقتصادی و اجتماعی نیز شاهد هستیم.
این استاد حوزه با تأکید بر اینکه روش شیطان نیز ناامید کردن انسانها از اصلاح و وجود مصلح است، بیان کرد: در روایات داریم که سنگینترین امتحان مردم آخرالزمان امتحان به انتظار است.
وی افزود: آنقدر مسئله انتظار به تعویق میافتد که افراد با ایمان ضعیف میگویند اگر حضرت مهدی (عج) بود میآمد و حالا که نیامده پس نیست.
سعیدیآریا با اشاره به آیات ابتدایی سوره بقره تصریح کرد: این آیات اشاره به وجود نازنین امام زمان (عج) دارد و امید به ظهور برگرفته شده از روایت است.
وی با بیان اینکه همنان گونه که نماز، روزه و ولایت امیرالمومنین (ع) اعتقاد داریم و منشاء این اعتقادات گویش اهل بیت (ع) و پیامبر اکرم (ص) است، ادامه داد: مبنای ما صدق کلام اهل بیت (ع) و پیامبر اکرم (ص) است و از همان روایات و روش به وجود امام زمان (عج)، ظهور و علائم ظهور اعتقاد داریم.
این کارشناس مذهبی خاطرنشان کرد: برای نهادینه کردن اعتقادات و بیان آن به نسل آینده، همان مسئله که راجع به نماز و سایر عبادات داریم در خصوص امام زمان (عج)، ظهور و مسائل اخلاقی و اعتقادی نیز داریم.
وی با بیان اینکه نتیجه نماز، روزه، عبادت، اخلاقیات و اعتقادات را بیان میکنیم، یادآور شد: اهل بیت (ع) نیز به همین صورت این مسائل را برای ما عنوان کردهاند.
سعیدیآریا با تأکید بر اینکه هدف ظهور در روایات بیان شده است، اظهار کرد: با ظهور، زمین پر از عدل و داد میشود کما اینکه پر از ظلم و جور شده است .
وی با بیان اینکه خداوند اجازه نمیدهد کار خطا و ظلم ظالمان به نتیجه برسد، گفت: خداوند به وسیله ظهور منجی خود انسان را از این حالت نجات میدهد.
این استاد حوزه با تأکید بر اینکه خداوند خطاب به بندگان فرموده ما راه نجات را نشان میدهیم، میتوانید همراه و یا مخالف باشید، بیان کرد: امام حسین (ع) به مردم معرفی میشود و عدهای همراهی میکنند و عدهای نیز مقابل وی ایستاده و جنگیدند تا حضرت را به شهادت رساندند اما در نهایت نتیجه این است امام حسین (ع) کشتی نجات و چراغ راه است.
وی با بیان اینکه خداوند حضرت حجت (عج) را نجات برای امت قرار داده است، افزود: باید نسل را به نتیجه این انتظار امیدوار کنیم و هوشیار باشیم نسل را به گونهای تربیت کنیم که حضرت مهدی (عج) را اکنون حاکم ببینند.
سعیدیآریا با تأکید بر اینکه نسل باید اینگونه تربیت شود که اگر کسی کاری انجام داده و خدمتی به دین و اسلام میکند بداند سربازی حضرت حجت (عج) را انجام میدهد، تصریح کرد: اینکه میگوییم خداوندا ما را از اعوان و انصار حضرت مهدی (عج) قرار بده به این معنا نیست که اکنون کاری نکنیم و در آینده بخواهیم کاری انجام دهیم.
وی با بیان اینکه هر سربازی یک مقدمهای دارد، ادامه داد: باید این مهم را برای فرزندان و کسانی که در کار تربیتی آنها هستیم مشخص کنیم که اگر فردا بخواهیم به جنگ برویم امروز باید سربازی رفته و در کار با اسلحه و کار برای دین از لحاظ اعتقادی، رزمی و نظامی پیشرفت کرده باشیم.
این کارشناس برنامه سمت خدا خاطرنشان کرد: اگر امروز یک نفر را به امام زمان (عج) وصل کرده و یک قدم از گناه دور شدیم پیروزی داریم.
وی به روایتی از امیرالمومنین (ع) از نهجالبلاغه اشاره کرد و یادآور شد: در این روایت کمک به امیرالمومنین (ع) با تقواست چراکه با بیتقوایی است که امام زمان (عج)، حضرت علی (ع)، امام حسین (ع) و امام حسن (ع) تنها میماند.
سعیدیآریا با تأکید بر اینکه امروز تقوا کمک به امام زمان (عج) است، اظهار کرد: تعابیری که امام زمان (عج) و کمک به ایشان را به زمان خاصی موکول میکند و از آن ناامیدی بیرون میآید بسیار خطرناک است.
وی با بیان اینکه انتظار به معنی سکون بسیار خطرناک است، گفت: این تفکر که نسبت به امام و امت اسلامی نمیتوانیم کاری انجام دهیم خطرناک است و در روایات داریم که دائماً اعمال خدمت امام زمان (عج) ارائه میشود.
این استاد حوزه بیان کرد: تصویرگری امام زمان (عج) به عنوان اینکه نفی مسئولیت از امروز فرد کند به این معنا که هر وقت آمد درست میشویم از خطرناکترین نوع گویش انتظار است.
وی با بیان اینکه آن منتظری که ایستاده و تمام مدت تمرین تقوا میکند این مهم است، افزود: در روایت داریم آنها که عاشق ظهور حضرت حجت (عج) بوده و دوست داشتند سربازی حضرت را زیر نظظر ایشان انجام دهند وقتی حضرت ظهور میکنند سالهاست این افراد مردهاند و ملائک نزد آنها آمده و میگویند تو عاشق امام زمان (عج)، ظهور و یاری امامت بودی و اگر میخواهی همین الان برخیز و اجازه کمک پیدا کردهای.
سعیدیآریا تصریح کرد: آنهاییکه دوستدار یاری و نصرت امام زمان خود بودند و هل من ناصر ینصرنی امام حسین (ع) را شنیدند برمیخیزند.
وی ادامه داد: اکنون در هر موقعیت، جایگاه و وضعیت فرهنگی که هستیم باید اولین و مهمترین کار در نظر گرفته شده ما یاری حضرت حجت (عج) باشد.
این کارشناس برنامه سمت خدا خاطرنشان کرد: آن مقداری که ارادت و تقوا در سطح جامعه ببینیم یعنی به همان میزان موفقیت در تربیت نسل ظهور داشتهایم.
وی با بیان اینکه امام زمان (عج) در زمان ظهور حرفی خلاف اسلام، پیغمبر (ص)، اهل بیت (ع) و قرآن نمیزنند، یادآور شد: آن مقداری که عملاً افراد نسبت به اهل بیت (ع) مقید شده و توانستند ارادت به حضرت حجت (عج) داشته باشند آن مقدار موفقیت در تربیت نسل منتظر است.
سعیدیآریا اظهار کرد: اهل بیت (ع) در مورد علائم قلب سالم و پابرجایی دین فرمودند افراد باید ببینند محبتشان نسبت به دوستان ما و دشمنی آنها نسبت به دشمنان ما چگونه است.
وی در ادامه گفت: این یک آزمایش است که اگر در جامعه ببینیم ظالمان و دشمنان دین مورد حمایت افراد و جوانان قرار گرفتند بدانیم اینجا باخت است.
این استاد حوزه بیان کرد: اصلیترین علامتی که اهل بیت (ع) به ما آموزش دادهاند حب و بغض است یعنی ببینیم دوست داشتن و تنفر جوانان ما منعطف به دنیا شده و یا امام زمان (عج) در قلب آنها جا دارد و این آزمایش بسیار ساده و کاراست که ببینیم جامعه چگونه کار میکند و تا چه حد در امر تربیت نسل منتظر موفق بوده است.
وی در خصوص نقش نظام آموزشی کشور در تربیت نسل منتظر یادآور شد: باید ببینیم دغدغه نظام آموزشی در این خصوص چقدر بوده است؛ آموزش و پرورش را داریم و کیفیت و سطح آموزشی بسیار متفاوت است.
سعیدیآریا با بیان اینکه باید ببینیم در محیطهای آموزشی تا چه میزان به بحث انتظار و تبیین این موضوع پرداخته میشود، اظهار کرد: از کلاس اول دبستان تا مقطع دکترا افراد در حال آموزش هستند اما در کیفیت و سطوح مختلف و گاهی مربیان و اساتید تأثیرگذاری در بحث تربیت نسل منتظر داریم.
وی با تأکید بر اینکه یکی از معیارهای سنجش موفقیت نظام آموزشی در تربیت نسل منتظر، بررسی آشنا کردن دانشآموزان و دانشجویان با امام زمان (عج) و بحث انتظار است، گفت: این مهم با یک سوال ساده و جامعه آماری حاصل میشود.
این کارشناس برنامه سمت خدا بیان کرد: در صورتی که افراد آشنایی با امام زمان (عج) و موضوع انتظار را از سوی والدین عنوان کردند باید بدانیم این نوع تربیت در خانواده شکل گرفته است.
وی افزود: با بررسی این موضوع و طرح چند سوال ساده در خصوص امام زمان (عج) و ظهور این مهم به سادگی قابل ارزیابی است که آیا در محیط آموزشی در این خصوص کمکاری داشته است یا خیر.
تربیت نسل منتظر با تأکید بر سبک زندگی اسلامی امروزه یکی از مهمترین اصولی است که با توجه به هجمههای فرهنگی دشمن و تلاش آنها در به انحراف کشاندن اسلام، باید مورد توجه و تأکید قرار گیرد و خانوادهها و نظام آموزشی جامعه در این راستا تلاش کنند.
اما از آنجا که یکی از برنامههای دشمنان ناامید کردن نسل جوان و نوجوان به موضوع انتظار و ظهور است باید برنامههایی در تقویت و ترویج انتظار و موضوع ظهور پیشبینی شده و نسل آینده را برای خدمت به جامعه مهدوی و تحقق نسل منتظر تربیت کرده و نسل آینده را به نتیجه این انتظار امیدوار کنیم که تحقق آن نیازمند عزم جدی مسئولان در هر جایگاه و مقامی است.