سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری فرایش

شناسه خبر: 624
تاریخ انتشار: 1398/12/7 14:09:26

 در پی گزارش شدن مواردی از ابتلا به «کروناویروس» در ایران و لزوم رعایت اقدامات پیشگیرانه برای کاهش انتقال این ویروس، رئیس اداره محیط‌زیست انسانی استان تهران با اشاره به افزایش استفاده از ماسک‌ها، ژل‌های ضدعفونی‌کننده و غیره، توصیه کرد: ماسک‌ها و دستمال‌های کاغذی‌ را پس از استفاده داخل کیسه‌های دربسته قرار داده و به سطل زباله یا مخازن زباله منتقل کنیم.

فاطمه اکبرپور ادامه داد: همان‌طور که به مردم آموزش داده می‌شود تا زباله‌های خود را در کیسه دربسته قرار دهند، از مدیران اجرایی پسماند، شهرداری‌ها و پیمانکاران مربوطه و کارگران شهرداری انتظار می‌رود در زمینه چگونگی مواجهه با پسماندهای آلوده به کروناویروس، آموزش‌های لازم را ببینند؛ هم در حوزه ضد عفونی کردن مخازن زباله، هم در حوزه جمع‌آوری و هم رعایت بهداشت فردی. چراکه این افراد هنگام جمع‌آوری در ارتباط بیشتری با زباله‌های عفونی هستند.

وی با اشاره به اینکه انواع ویروس‌های دیگر نیز در گذشته وجود داشته و پیش‌بینی‌های لازم در مراکز درمانی شده‌ است، اظهارکرد: در مراکز درمانی پسماندها را به چنددسته تفکیک می‌کنند؛ مانند پسماندهای عادی در بخش‌های اداری، آشپزخانه و غیره، پسماندهای عفونی، تیز و برنده و پسماندهایی که در بخش‌های ایزوله و قرنطینه مراکز درمانی تولید شوند، حکم پسماند عفونی را دارند و باید جداگانه به همراه پسماند تیز و برنده در مبدأ، یعنی مراکز درمانی توسط دستگاه‌های سترون‌ساز ضد عفونی شوند.

اکبرپور ادامه داد: در برخی از مراکز درمانی توسط دستگاه‌های «اتوکلاو» و «هیدروکلاو» سِتَرْوَن (استریل) می‌کنند و در برخی از آن‌ها توسط دستگاه‌ «کمی‌کلاو» و با استفاده از مواد شیمیایی مانند «پرسیدین» پسماندها را گندزدایی می‌کنند.

رئیس اداره محیط‌زیست انسانی استان تهران تأکید کرد: بیمارستان‌ها و به‌ویژه بیمارستان‌هایی که برای بیماران مشکوک و یا مبتلا به ویروس کرونا درنظر گرفته‌ شده‌اند، باید حتماً قبل از انتقال پسماندها به مراکز دفع مانند «آرادکوه» و یا هرجای دیگر، در سطح استان آن‌ها را سترون‌سازی کنند؛ چراکه ضد عفونی کردن دیگر کفایت نمی‌کند.

اکبرپور ضمن بیان اینکه زباله‌های عفونی در محل دفع پسماند جدا از سایر پسماندها دفع می‌شود، گفت: گرچه این اقدامات درباره پسماندهای عفونی از گذشته نیز جزء مقررات و تکالیف قانونی بود، اما در شرایط فعلی باید تأکید و مراقبت‌ها بیشتر شود تا شرایط تحت کنترل باشد که هم سرایت ویروس کرونا کاهش یابد و هم خودروهایی که پسماندها را از سطح شهر به مراکز دفع پسماند منتقل می‌کنند، خود عامل انتشار عفونت نباشند.

وی در ادامه اظهار کرد: پسماندهای عفونی باید جدا از پسماندهای عادی حمل و دفع شوند، چراکه ما احتمال می‌دهیم شاید یک مرکز درمانی به‌خوبی پسماند خود را ضدعفونی کند، اما ممکن است یک مرکز درمانی دیگر به‌خوبی این کار را انجام ندهد؛ بنابراین پسماند عادی و عفونی جدا از یکدیگر حمل و دفع می‌شود تا پسماندهای عادی که روش دفع متفاوتی از پسماند عفونی دارند، آلوده نشوند.

اکبرپور در پایان گفت: درحال حاضر استفاده بیشتر از ماسک‌، دستکش، دستمال کاغذی و غیره موجب افزایش چند 10 میلیونی این پسماندها طی هرروز شده است. در این شرایط چه مراکز درمانی و چه مردم باید مراقبت‌های لازم را انجام داده و حتماً زباله‌های خود را در کیسه‌های دربسته قرار دهند، همچنین مسئولان شهرداری تمهیدات لازم را برای گندزدایی بیندیشند.


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
سلامت