متخصصین طب سنتی در مورد اینکه در فصل زمستان چه غذاهایی توصیه میشود می گویند: در فصل زمستان، افراد دارای مزاج سرد باید در مصرف غذاهای سردیبخش احتیاط کنند و غذاهای گرمیبخش مانند کره، عسل، بادام و فندق مصرف کنند.
علی حسینی در گفتوگو با یکی از خبرگزاری ها گفت:در فصل زمستان به هنگام ابتلا به سرماخوردگی می توان به جای مصرف آنتی بیوتیکهای شیمیایی از گیاهان دارویی استفاده کرد.
وی ادامه داد: برای این موضوع توصیه شده که روغن مرزنگوش استفاده شود، این روغن تا حد زیادی باکتری ها را از بین می برد و از ابتلا به مننژیت، عفونت رودهای، مسمومیت های غذایی، گلودرد، مخملک، تب روماتیسمی و عفونت ادراری جلوگیری میکند.
این متخصص طب سنتی گفت: عصاره برگ زیتون نیز علاوه بر آنتی بیوتیک، ضدویروس خوبی است و عصاره این برگ، مانع از پیری می شود.
حسینی ادامه داد: خوراکی دیگر سیر است که آنتی بیوتیک طبیعی و عامل ضدقارچی و ضدویروسی محسوب میشود این گیاه حاوی 2 ماده معدنی لازم به نام پتاسیم و ژرمانیوم است که سیستم ایمنی را تقویت می کند.
وی تصریح کرد: چای سبز نیز حاوی ماده ای است که مانع از رشد میکروب ها در دهان میشود و مصرف آن بسیار توصیه میشود چراکه چربی اضافه در بدن را کاهش می دهد.
این متخصص طب سنتی گفت:در فصل زمستان،افراد دارای مزاج سرد باید در زمستان و شبها در مصرف غذاهای سردیبخش احتیاط کنند و از غذاهای گرمیبخش مانند کره، عسل، بادام و فندق به همراه غذاهای اصلی استفاده کنند.
وی با اشاره به اینکه میزان مصرف این غذاها متناسب با مزاج هر فرد باید باشد، گفت: در فصل زمستان بدن نیاز به غذای بیشتر و انرژی بیشتری مانند مصرف گوشت دارد.
این متخصص طب سنتی افزود: در زمستان، نوشیدنیها و غذاها را باید گرم مصرف کرد و بهتر است که مصرف میوههای سرد و مرطوب مانند هندوانه، خیار، نارنگی و غیره کم شود و بیشتر از میوههای گرم و میوههای خشک و خشکبار استفاده شود
در ادامه سید مهدی غضنفری نیزمعتقد است: همیشه قدم اول برای حفظ سلامت پرهیز است و نه خوردن؛ پرهیز از خوردنیها و نوشیدنیهای تولیدکننده خلط بلغم (سرد و تر) شامل آب (مخصوصاً آب سرد و به ویژه آب یخ)، لبنیات مخصوصاً دوغ و ماست، آشها و سوپهای خیلی لعابدار که محتویات غذایی زیادی ندارند.
غضنفری در مورد دیگر خوارکیهایی که از مصرف آنها در فصل زمستان باید پرهیز کرد، یادآور شد: مسلماً منظور همه انواع آش مثلا آش حلیم یا شله قلمکار نیست زیرا این موارد دارای گوشت و بلغور گندم فراوان بوده و غذای کاملی به حساب میآیند؛ مقصود غذاها و سوپهای آبکی دارای سبزیجات و لعابدار (مثل سیراب شیردان) است.
این متخصص طب سنتی ادامه داد: همچنین میتوان به میوههای ترش و آبکی (مرکبات، هندوانه) و در کل طعمهای ترش و بیمزه (بدون طعم خاص) و نیز غذاهای مانده و فریز شده که عمدتاً غذاهای با غلبه سردی و تری مولد بلغم هستند، سسها به خصوص سس ماینوز و موادی مانند کاهو، خیار و بیشتر غذاهای خام و خامخواری اشاره کرد.
وی در مورد خوارکیهایی که مصرف آنها در این فصل برای بدن مفید است، خاطرنشان کرد: در کل از موادی که طبع آنها رو به گرمی هستند باید استفاده کرد البته باید مزاج را هم در نظر گرفت؛ برای مثال افرادی که دارای حرارت زیاد هستند حتی در زمستان هم ممکن است نیاز باشد از گرمیها پرهیز کرده و به مصرف خنکیها روی بیاورند اما بهتر است این افراد از غذاهای گرم کباب شده، پخته، بو داده یا تفت داده شده و تا حدی سرخ کرده استفاده کنند.
غضنفری در مورد تدابیر دیگر طب سنتی در این فصل تاکید کرد: در فصل زمستان هضم انسان قویتر کار میکند، زیرا حرارت از سطح به داخل بدن معطوف بوده و سیستم گوارش گرم و قوی است برای مثال با توجه به این مورد مصرف غذاهایی همچون حلیم، کبابها مثل کباب گوشتهای قرمز از قبیل چنجه، کباب برگ یاکوبیده و دل مرغ، آبگوشت همراه با کمی پودر زیره سیاه با چند تکه سیب درختی یا به مفید است البته نفخ نخود باید گرفته شده باشد.
وی ادامه داد: همچنین استفاده بیشتر از گوشتهای با طبع گرمتر مثل گوشت پرندگانی چون کبک، بلدرچین و جوجه مرغ یا گوشت شتر، چاشنیهای رو به گرمی مثل دارچین، زعفران، زیره، آویشن، مرزه، فلفل و درکل ادویهها و قدری نمک در این فصل توصیه میشود.
این متخصص طب سنتی در مورد دیگر خوارکیهای مفید برای فصل سرد سال گفت: مصرف تخم پرندگان همچون مرغ، بلدرچین، کبوتر و یا نوشیدنیهای گرم، گرم مزاج مثل چای حاوی هل، زنجفیل، چای زعفران، چای دارچین نیز مفید است، پس باید سعی شود از خوردنیها و نوشیدنیهای گرم بالفعل (گرما و داغی ظاهری) و بالقوه (مزاج گرم) استفاده شود تا نهایت گرمی مناسب و کافی در این فصل به بدن برسد.
وی در مورد پیشگریهای لازم در فصل زمستان و بیماریهای این فصل یادآور شد: در این فصل بیماریهایی مثل سرماخوردگی، زکام یا خلط ته حلق بیشتر است و مصرف کمتر مواد با مزاج سرد به رفع کردن این مشکلات کمک میکند، به خصوص در شبهای سرد زمستان باید در مصرف سردیجات بیشتر احتیاط کرد؛ خلط و ترشحات ته حلق به سیستم تنفسی یا گوارش ریزش کرده و در طولانی مدت و آن را آسیب می زند برای مثال منجر به بیمارهایی همانند برونشیت، آسم، آلرژی، سرفه های مکرر، التهاب یا زخم معده و دوازدهه، نفخ و رفلاکس می شوند.
غضنفری در مورد لزوم فعالیت بدنی و ورزش مستمر در فصل زمستان تاکید کرد: در این فصل باید فعالیتهای بدنی و ورزش بیشتر شود و انسان خود را از قرار گرفتن در مقابل باد و سرمای مستقیم مصون بدارد و اقداماتی مثل خونگیری و حجامت را انجام ندهد مگر در صورت نیاز زیاد با تجویز پزشک چون این کار سبب سردتر شدن بدن خواهد شد.
منابع: فارس_ دانشجو