سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری فرایش

شناسه خبر: 1009
تاریخ انتشار: 1399/1/20 11:24:14

متخصص اعصاب و روان گفت: اختلال هیپوکندریا اختلالی است که در فرد خود بیمار انگاری به وجود می‌آورد.

فاطمه رستم‌خانی بیان می‌کنند که به طور دائم احساس سوزش گلو، داغی و مور مور شدن بدن و سرفه دارند، به خصوص در زمان‌هایی که اخبار کرونا را پیگیری می‌کنند، در رابطه با اختلال هیپوکندریا، اظهار کرد: اختلال هیپوکندریا اختلالی است که در آن بیمارانگاری به وجود می‌آید و اکنون به دلیل اینکه بیماری کرونا بسیاری جدی بوده و به طور دائم در این رابطه صحبت می‌شود، در افراد دغدغه ذهنی ایجاد شده و به فرد احساس بیمار بودن دست ‌می‌دهد.

وی با بیان اینکه بسیاری از افراد ذکر شده با علائم بسیار خفیف به پزشک‌های مختلف مراجعه می‌کنند که بسیار خطرناک است، افزود: مراجعه غیرضروری به مراکز درمانی در این برهه زمانی سبب افزایش شیوع بیماری کرونا و شاید بیمار شدن فرد خواهد شد؛ بنابراین باید بیماری‌های روانپزشکی را بشناسیم و با توجه به شرایط خود از تکنیک‌هایی برای کاهش این افکار استفاده کنیم.

این روانپزشک با بیان به اینکه مراجعان مختلف سئوالاتی مانند چرا استرس من دائم در حال افزایش است و چرا روز به روز حساسیت من به آمار منفی و مرگ و میر ناشی از بیماری کرونا بیشتر می‌شود، مطرح می‌کنند، تصریح کرد: ویروس کرونا به عنوان یک ویروس نوظهور، خود سبب اضطراب غیر واقعی می‌شود و همه افراد را به نوعی تحت تاثیر خود قرار داده و برای همه تهدید جمعی است.

متخصص اعصاب و روان با بیان اینکه ترس مسری بوده و به عبارتی ترس ترس می‌آورد، ادامه داد: در شرایط کنونی قبل از اینکه همه‌گیری ویروس کرونا اتفاق بیافتد، همه‌گیری استرس شکل می‌گیرد و استرس با سرعت و شدت بیشتری در جامعه افزایش پیدا می‌کند، به طوری که همه افراد دچار این استرس می‌شوند و افکار منفی آنان را آزار می‌دهد.

رستم‌خانی در رابطه با سوءگیری شناختی، اظهار کرد: افراد دارای سوءگیری شناختی با توجه به افکار و هیجانات منفی‌ که دارند (فردی که استرس بالا، غمگینی، افسردگی، اضطراب دارد) بیشتر روی نکات منفی توجه کرده و آن‌ها را می بیند. در زمینه کرونا باید واقع‌بین باشیم نه سوءگیری منفی و نه سوءگیری مثبت داشته باشیم.

وی در رابطه با ویروس کرونا، خاطرنشان کرد: همانطور که می‌دانیم ۸۰ درصد افراد علائم خاصی ندارد و فقط ۲۰ درصد افراد مبتلا به کرونا دارای علائم شدید هستند و ۲ درصد از بیماری نیز منجر به مرگ و میر می‌شود ولی افراد دارای سوءگیری شناختی با توجه به خطای شناختی‌ که دارند باعث مشکلات حادی در این افراد می‌شود، به طوری که دچار خطای شناختی شده و دچار افسردگی بعد از کرونا می‌شوند.


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
سلامت