در تازهترین تحقیقات منتشرشده از یک کشور اروپایی مشخص شد والدین گوشی به دست قرار است با پیامدهایی غافلگیر شوند.
«سروکله زدن والدین بیش از ۴۰۰ کودک دو تا چهارساله با صفحه نمایش، کودکان آنها را دچار اختلال رشد کرده است.» این مورد تنها گوشهای از یک ارزیابی میدانی در کشور استونی در اتحادیه اروپا است.
این در حالی است که در تازهترین تحقیقات منتشر شده از سوی مجله «مرزها در روانشناسی رشد» در روز پنجشنبه بیان کرد که «والدین گوشی به دست مانع رشد کلامی فرزندانشان میشوند».
همچنین یک مطالعه در سپتامبر ۲۰۱۳ مطرح کرد که کودکان ۲۴ تا ۳۰ماهه افعال جدید را یا از طریق تعامل مستقیم و یا از طریق مکالمه ویدیویی یاد میگیرند.
البته با راهاندازی شبکه نسل سوم اینترنت گوشیهای تلفن همراه در مناطق مختلف کشور استونی در سال ۲۰۱۷ مراجعه کودکان زیر ۵ سال به اورژانس ۹ درصد افزایش یافت.
بااینوجود تعامل کلامی با والدین یکی از راههای حیاتی کودکان برای یادگیری زبان است. به همین خاطر مدیر «آکادمی آمریکایی طب اطفال برای تعالی در رسانههای اجتماعی و سلامت روان جوانان» جنی رادسکی میگوید که والدین با دستگرفتن گوشی همراه «زمان صحبتکردن، آموزشدادن و خواندن در خانهها را کمتر کردند».
اعتیاد والدین به تلفن همراه علاوه بر مشکلات خواب، افسردگی، اختلالهای رفتاری، وسواس فکری و افزایش اضطراب، منجر به ایجاد بحران در روابط واقعی با دیگران بهخصوص فرزندانشان در دنیای حقیقی میشود.
استاد بازاریابی و روانشناسی در دانشکده بازرگانی استرن دانشگاه نیویورک آدام آلتر میگوید که گاهی اوقات تلفنهای هوشمند والدین را شادتر میکند و «باعث افزایش میزان ارتباطات آنها با خانواده و دیگران میشود».
اما از سویی دیگر استاد روانشناسی رشد در دانشگاه تارتو استونی تییا تولویسته میگوید که استفاده از صفحهنمایش توسط مادر و پدر بر مهارتهای زبانی کودکان تأثیر میگذارد، منتها «تأثیر منفی بر رشد زبان تنها خطری نیست که این کودکان با آن مواجه هستند».
متخصص اعتیاد و استاد روانپزشکی و علوم رفتاری در دانشگاه استنفورد آنا لمبکه ابراز میدارد که والدین پس از رسیدن به منزل بهجای استفاده مداوم از گوشی «با بچهها بازی کنند، در کنار آنها غذا بخورند و هنگام خواب برای آنها قصه بگویند» تا ضمن افزایش مهارت زبانی کودکانشان، رشته روابطشان با فرزندان در درازمدت قویتر شود.