دکتر عزیزالله حبیبی در نشست خبری به مناسبت چهاردهمین کنفرانس ارزیابی و تضمین کیفیت در نظامهای دانشگاهی که به صورت مجازی در دانشگاه خوارزمی برگزار شد، با بیان اینکه امروزه بحث آموزش به ویژه در سطح دانشگاهها هم از نظر فراگیرندگان و هم از لحاظ شیوههای ارائه بسیار متنوع شده و در بحث محتوا جنبههای متنوع و کاربردی زیادی پیدا کرده است، گفت: با چنین گسترهای لازم است به بحث کیفیت آموزش توجه جدیتری داشته باشیم چرا که دانشجویان در مقاطعی نیاز دارند که کیفیت اطلاعاتشان افزایش یابد بر این اساس در این شرایط صحه گذاشتن بر آموزش اهمیت زیادی خواهد یافت و در اینجا است که اهمیت برگزاری کنفرانس برهمگان روشن میشود.
رییس چهاردهمین کنفرانس ارزیابی و تضمین کیفیت در نظامهای دانشگاهی در ادامه افزود: هدف از برگزاری این کنفرانس ارزیابی و اعتبارستجی نوع آموزشی است که در سطح دانشگاهها رخ میدهد. در سیزدهمین دوره این رویداد در شیراز طی پیشنهادی میزبانی دوره چهاردهم به دانشگاه خوارزمی سپرده شد و دانشکده مدیریت کارهای مربوط به برگزاری چهاردهمین دوره را آغاز کرد.
رییس دانشگاه خوارزمی خاطر نشان کرد: در زمانی هنوز ویروس کرونا به کشور وارد نشده بود و هدفگذاری برگزاری رویداد برای یک سیستم حضوری با محوریت آموزشهای حضوری بود، اما به تدریج با شیوع کرونا اهمیت برگزاری کنفرانس خود را نشان داد، چون توان سیستم آموزشی ما بسیار بیشتر و طبیعتا کرونا موضوعات متعددی را با خود به همراه آورده است.
حبیبی با بیان اینکه در شرایط کرونایی مجبور به برگزاری این رویداد به صورت مجازی شدند،افزود: در این برنامه میزبان اساتید برجسته و فرهیختهای هستیم که تجربیات خود را با ما و تمامی شرکتکنندگان به اشتراک میگذارند. امیدواریم این کنفرانس بتواند به اهداف خود دست یابد ضمن اینکه آموزشهای مجازی هم به موضوعات جدید مورد بررسی در این کنفرانس اضافه شده است.
وی با تاکید بر اینکه آموزش مجازی در دانشگاه خوارزمی از استاندارهای خوبی برخوردار است، خاطر نشان کرد: ما توانستیم در دوره آموزش مجازی رشد قابل توجهی در آموزش های خود داشته باشیم به طوری که از طرف وزارت علوم خوارزمی جز دانشگاه های برتر در حوزه استاندارد سازی آموزش و همه گیری آموزش مجازی شد.
رییس دانشگاه خوارزمی افزود: در ابتدای شروع آموزش مجازی مشکلاتی در این زمینه داشتیم اما خوشبختانه این مشکلات رفع شده و همه زیرساخت های ارائه این آموزش ها مهیا شده است. به گونه ای که دانشجویان و اساتید آشنایی کافی را در این زمینه کسب کردند.
در ادامه این برنامه حمیدرضا آراسته دبیر علمی چهاردهمین کنفرانس ارزیابی و تضمین کیفیت در نظامهای دانشگاهی عنوان کرد: هدف از برگزاری این کنفرانس توجه بیشتر به کیفیت آموزش و پژوهش است که بتوانیم با کاربردی کردن علم با کیفیت در سطح جامعه، دستاوردهای خوبی را برای توسعه کشور داشته باشیم.
آراسته افزود: در چهاردهمین دوره این کنفرانس بر موضوع کیفیت آموزش عالی و اشتغال دانشآموختگان تمرکز داریم.
دبیر علمی کنفرانس ارزیابی و تضمین کیفیت در نظامهای دانشگاهی با بیان اینکه دراین دوره ۴ مهمان خارجی از کشورهای کانادا، چین، فرانسه و آلمان حضور دارند که از برگزیدگان علمی جهان با سابقه درخشان در این حوزه هستند، عنوان کرد: برای چهاردهمین دوره ۵۶ مقاله دریافت شد که پس از بررسی آنها، ۲۶ مقاله برای ارائه در کنفراس و چاپ در مجموعه مقالات انتخاب شدند.
وی با اشاره به تعداد شرکتکنندگان در این رویداد گفت: ۳۰۰ نفر برای شرکت در این همایش ثبتنام کردند که اکثرا دانشجویان دکتری، اعضای هیئت علمی و مسئولان دانشگاهی هستند. این رویداد همزمان با روز کیفیت، ۲۰ و ۲۱ آبان ماه جاری برگزارخواهد شد.
آراسته محورهای برگزاری چهاردهمین کنفرانس ارزیابی و تضمین کیفیت در نظامهای دانشگاهی را رویکردهای ارزیابی کیفیت برای سنجش اشتغال و کارآفرینی؛ نقش بازارکار و ذینفعان در ارتقای کیفیت دانشگاه؛ کیفیت گروههای آموزشی و مهارتهای اشتغالپذیری دانشجویان؛ اشتغالپذیری دانشآموختگان و شاخصهای آن؛ بازارکار دانشآموختگان در ایران؛ روشهای ردیابی وضعیت اشتغال دانشآموختگان؛ روشهای ارتباط دانشگاهها با کارفرمایان؛ چگونگی توسعه مهارتهای حرفهای و فردی در میان دانشجویان؛ مسئولیتپذیری و پاسخگویی دانشگاهها در برابر اشتغال دانشآموختگان و ... نام برد.