ازدواج و جوان
یکی از مواردی که جوانان باید به آن توجه داشته و نسبت به آن همّت بگمارند، موضوع و مسأله ازدواج می باشد. ازدواج سبب تکامل انسان شده و احساس مسئولیت معنای حقیقی خود را به دست میآورد.
با ازدواج اولین، بهترین و ابتداییترین کانون تربیت که همانا خانواده است شکل میگیرد، افراد در خانواده رشد و پرورش مییابند، تربیت میشوند، راه و روش زندگی صحیح را می آموزند و خصوصیات اخلاقی و تربیت، در کانون گرم خانواده پیریزی میشود.
والدین مسئولیت بزرگی نسبت به تربیت و ادب فرزندان در خانواده دارند، در اهمیت این موضوع حضرت امام سجاد(ع) از خداوند این گونه تقاضا میکند:
«بار خدایا! مرا در تربیت، ادب و نیکوکاری فرزندانم یاری و مدد بفرما.» (الحدیث، فرید، ج: 1، ص: 53).
یکی دیگر از حقوقی که فرزند نسبت به پدر دارد موضوع ازدواج میباشد، وقتی به سنّ ازدواج رسید وسیله ازدواج را برای فرزند فراهم آورد.
رسول اکرم(ص) در این زمینه می فرمایند:
مِن حَقِّ الوَلَدِ على والِدِهِ ثَلاثَةٌ : يُحَسِّنُ اسمَهُ ، و يُعَلِّمُهُ الكِتابَةَ ، و يُزَوِّجُهُ إذا بَلَغَ .حديث
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : از جمله حقوق فرزند بر پدرش سه چيز است: برايش نام خوب انتخاب كند، سواد به او بياموزد و هر گاه به سن بلوغ رسيد، او را همسر دهد. (مكارم الأخلاق، ج: 1 ص: 474 ح: 1627)
رسول خدا (ص) فرمودهاند:
«النِّكَاحُ سُنَّتِی فَمَنْ رَغِبَ عَنْ سُنَّتِي فَلَيْسَ مِنِّی؛ ازدواج کردن سنّت من است و هر كس از سنّت من اعراض كند از من نيست.»
مسأله ازدواج را باید یک امر مقدّسی برشمرد؛ چرا که بنای زندگی در آن شکل میگیرد، امر و فرمان خداوند است، سفارش نبی مکرم اسلام حضرت محمد(ص) میباشد.
مقام معظم رهبری در این باره میفرمایند:
«ازدواج یک جنبه قدسی دارد؛ این جنبه قدسی را نباید از آن گرفت. گرفتن جنبه قدسی به همین کارهای زشتی است که متأسّفانه در جامعه ما رایج شده است».