یکی از دلایل گرفتارهای امروز در سنگین شدن ازدواج، مسأله چشم و هم چشمی است، که سن ازدواج را به تأخیر انداخته است، مهریهها و جهیزیههای بیش از حدّ و خارج از توان سبب شده است، که جوانان به آسانی و به راحتی راضی به ازدواج نشوند.
بر پدران، مادران و بزرگترها لازم است، که به این موضوع رسیدگی کنند و نسبت به ترویج ازدواجِ آسان، فعالیت داشته باشند، نسبت به نکات اخلاقی و دینی گرایش بیشتر داشته باشند، نسبت به ازدواج با شرایطی که اسلام تعیین کرده است، رغبت بیشتری نشان بدهند، سفارشات دین را مورد توجه قرار بدهند، تا زندگیِ شیرین و آرامی با رضایت الهی داشته باشند و بدانند که فرزندان در چنین خانوادههایی بهتر و صحیحتر رشد میکنند نه در خانوادهای که ازدواجهای آن چنانی داشتهاند.
توصیه و سفارش مقام معظم رهبری در رابطه با ازدواج آسان بسیار راهگشاست:
«من خودم توصیهام این است، که ازدواج را آسان بگیرند؛ مهریهها زیاد نشود؛ جهیزیهها سنگین نشود؛ در مراسم مهمانیها، خیلی ریخت و پاش نشود و اسرافآمیز نباشد.
باید روی این، کار شود. چقدر خوب است، که از لحاظ فرهنگی و هنری تبلیغ شود، تا مردم اینها را فرا گیرند. اگر این را فرا گرفتند، من فکر میکنم که ازدواج آسان خواهد شد.
سنین ازدواج هم، نه به آن شوری شور باید باشد که بعضیها فکر کردند باید در سنین کاملاً جوانىِ زودرس باشد نه اینکه من آن را نفی کنم؛ ایرادی ندارد. اگر کسی خواست در آن سنینِ خیلی زود هم ازدواج کند، هیچ اشکالی ندارد؛ اما حالا لزومی ندارد که ما اصرارمان را روی آن ببریم نه هم به آن بینمکی که غربیها انجام میدهند و در سنّ سی، چهل سالگی ازدواج میکنند.
علی ایحال، بایستی قدری ازدواج را آسان بگیرند و دنبال تشریفات نباشند، تا راحت بتوانند جوانان را به مرحله ازدواج نزدیک کنند. باید در خانوادهها، در خودِ جوانان و در خودِ دختران و پسران، همّت به وجود آید. امتناع از ازدواج نباید باشد.
البته اگر دولت بتواند تسهیلاتی هم فراهم کند، خیلی خوب است. من همیشه دنبال این بودهام و به مسئولان هم همیشه برای مسکن، وام و سایر نیازهای زندگی جوانان سفارش کردهام. ما اینها را مفروض میگیریم؛ اما میخواهم بگویم که مسئولیت این کار در درجه اوّل، مسئولیت خانوادگی و شخصی است.»