رهبر شهید انقلاب اسلامی در آخرین سخنرانی خود قبل از شهادت در اجتماع مردم آذربایجان شرقی به مناسبت بزرگداشت قیام ۲۹ بهمن بیاناتی ایراد فرمودند که رهنمودها میتواند راهبردی برای همگان (خواص و عوام) باشد. با توجه به برگزاری اربعین ایشان برآن شدیم به تحلیل و تبیین سخنرانی معظم له در آن دیدار بپردازیم.
۲۰ فروردین ماه چهلمین روز عروج ملکوتی رهبر انقلاب و فرماندهان ارشد نیروهای مسلح است.۹ اسفند، دولت آمریکا با مشارکت رژیم صهیونی برای دومین بار به کشورمان حمله کرد تا ایده های شوم خود به ویژه تجزیه ایران را محقق کند، اما از همان روز نخست با قدرت بازدارندگی «سپاه مقتدر» و «ارتش انقلابی» و حضور به هنگام و به موقع ملت در خیابان، برنامههای متجاوزان به سرمنزل مقصود نرسید. بعد از آنکه با قدرت بازدارندگی کشورمان رو به رو شد،خواستار آتش بس دو هفتهای و مذاکره شد هرچند سگ هار آن در لبنان آتش بس را نقض کرد و مردم لبنان را به خاک و خون کشید.
در روزهای ابتدایی جنگ تحمیلی با وجود شرایط پیچیده حاکم بر کشور وشهادت رهبر عظیم الشان انقلاب، انتظار دشمن برای فروپاشی ایران عزیز محقق نشد و ریل گذاری رهبر شهید باعث شد ایران بتواند بعد از حدود ۴۰ روز نبرد نابرابر پرچم افتخار و سرافرازی را به اهتزاز درآورده و بار دیگر الگوی مقاومت در مقابل نظام سلطه و راهنمای ملت های دیگر باشد.
بدون تردید یکی از برجسته ترین ویژگی های رهبر شهید انقلاب سخنوری و خطابه های پرشور ایشان بود. نکته سنجی، گزیده گویی و دور اندیشی و نگاه راهبردی در سخنرانی های معظم له همواره مشهود بود از همین رو بیانات معظم له همواره از پرمخاطب ترین سخنرانی ها به ویژه در ایام حساس بود. رهبر شهید ۲۸ بهمن ۱۴۰۴ در اجتماع مردم تبریز و آذربایجان شرقی بیاناتی ایراد فرمودند که هنوز تازگی دارد و میتواند راهبردی برای همگان (خواص و عوام) باشد. با توجه به برگزاری اربعین رهبر شهید و عزیزمان برآن شدیم به تحلیل و تبیین سخنرانی معظم له در آن دیدار بپردازیم.
طلب رحمت و مغفرت برای همه جان باختگان حوادث دی ماه
پس از پیروزی شکوهند انقلاب اسلامی در بهمن ۱۳۵۷ دشمن با تمام قوا وارد صحنه شد تا نظام نوپایی که با هدایتها و رهبری حضرت روح الله شکل گرفته بود را ساقط کند و تا به امروز هم تمامی خدعه و فریبها را به کار گرفته تا پرچم سه رنگ و مقدس ما زمین بماند. فتنه و آشوبی نبود که پای دشمن آمریکایی ـ صهیونی در میان نباشد. همین دی ماه سال گذشته دوباره وارد معرکه شد تا شکست خود در جنگ ۱۲ روزه را جبران کند، اما باز تیرشان به سنگ خورد. پرونده کودتای دی ماه پایان یافت و تحلیلگران و کنشگران سیاسی هریک از یک منظر به واکاوی موضوع پرداختند. در این میان جامعترین تحلیل از سوی آیت الله خامنه ای(قدس سره) در جمع مردم تبریز بیان شد.
ایشان ضمن تقسیم بندی جانباختگان، آنها را بچههای این مرز و بوم دانستند و با بیان اینکه عزادار همه آنها هستیم، دسته اول جانباختگان یعنی «نیروهای انتظامی، بسیج، سپاه و مردم همراه آنان» را شهیدان برتر امنیت و آرامش و سلامت جامعه و نظام خواندند و افزودند: دسته دوم جانباختگان هم که رهگذران و مردم بیگناه بودند شهیدند؛ چرا که در فتنهای که دشمن بهپا کرده بود، گلوله خوردند و جانشان را از دست دادهاند.
رهبر شهید انقلاب افزودند: دسته سوم جانباختگان «فریبخوردگانی هستند که سادگی کردند و با فتنهگران همراه شدند»؛ آنها هم از ما و فرزندان ما هستند و ما داغدار آنها نیز هستیم و برای همه جانباختگان رحمت و مغفرت الهی مسألت میکنیم.
تقسیم بندی دقیق ایشان حاکی از آن بود که خامنهای عزیز با چه نگاه ژرف و عمیق کودتای دیماه را ارزیابی میکردند؛ حقیقتا به عنوان «پدر امت» چتر گستردهای را گشوده بودند و افرادی را که فریب خوردند را فرزند همین آب و خاک میدانستند و در عمل و نه شعار پایبند به «جذب حداکثری و دفع حداقلی» بودند. اما رسانههای معاند و اپوزیسیون چه میکردند؟! به هرشکل میخواستند فاصله بین مردم و شخص اول کشور ایجاد کنند، سناریویی که طرفدار نداشت و یا بهتر است بگوییم با اسقبال قاطبه ملت ما رو به رو نشد. زین پس هم حنای آنها برای مردم رنگی ندارد. دلیل«تجربه!»
آمریکا و بلعیدن ایران؛ هرگز
اگر بخواهیم جنایتهای آمریکا را از سال ۵۷ تا فرودین ۱۴۰۴ در ایران فهرست کنیم، طولانی خواهد شد. هدف این همه دشمنی چیست؟ مشخص است آنها با مرامنامه و اساسنامه کشورمان مشکل دارند و برنمی تابند کشوری مستقل و مقتدر در خاورمیانه، همانند سروی بلند مقابلشان ایستادگی کنند و قدرت خود را به رخشان بکشد.
حضرت آیت الله خامنهای(ره) در بخش دیگری از سخنانشان در دیدار با مردم تبریز فرمودند: مسئله آمریکا با ما این است که میخواهد ایران را ببلعد اما ملت ایران و جمهوری اسلامی مانع تحقق هدف آنها هستند.
ایشان حرفهای تهدیدآمیز رئیسجمهور آمریکا را نشاندهنده آرزوی آنها برای تسلط بر ملت ایران دانستند و افزودند: ملت ایران درسهای اسلامی و شیعی خود را به خوبی بلد است و میداند که چه موقع چه کاری باید انجام دهد.
حضرت آیتالله خامنهای با اشاره به جملهای تاریخی از امام حسین(ع) مبنی بر اینکه کسی مثل من با کسی مثل یزید بیعت نمیکند، خاطرنشان کردند: ملت ایران هم میگوید ملتی مثل ما با چنین فرهنگ، سابقه و معارف عالی با کسانی همچون افراد فاسد حاکم بر آمریکا بیعت نخواهد کرد.
حال آمریکا و صهیونیستها دل خوش کردهاند، میتوانند با تهاجم نظامی، ایران را تجزیه شده ببینند و جشن پیروزی برگزار کنند؛ هیچ گاه رویاها و خوابهای رئیس جمهور فاسد آمریکا و نخست وزیر کودک کش صهیوینی تعبیر نمیشود. ما، هم صنعت دفاعی و موشکهایی با بُرد بالا داریم و هم صنعت هستهای را حق مسلم خود می دانیم.
هر کشوری بدون تسلیحات بازدارنده زیر پای دشمن له میشود
ایشان در بخش دیگری از سخنانشان خطاب به تبریزیها «برخورداری ملت از تسلیحات بازدارنده» را ضروری و واجب خواندند و افزودند: هر کشوری بدون تسلیحات بازدارنده زیر پای دشمنان له میشود اما آمریکاییها با دخالت در مسئله تسلیحات میگویند شما نباید فلان نوع یا بُرد موشک را داشته باشید. در حالی که این مسئله مربوط به ملت ایران است و به آنها ارتباطی ندارد.
رهبرشهید دخالت آمریکا در حق برخورداری ایران از صنعت صلحآمیز هستهای برای اداره کشور و مصارف درمانی، کشاورزی و انرژی را بیمنطقی دیگر آنها دانستند و خطاب به آمریکاییها گفتند: «این مسئله مربوط به ملت ایران است. به شما چه ارتباطی دارد؟»
مسلئه هستهای ایران از آنجا جالب میشود که ترامپ تروریست ادعا میکند، ایران به دنبال ساخت سلاح است و ما نمیگذاریم برنامههایشان را پیش ببرند، اما به راحتی چشمهایش را بر روی بمبها و سلاحهای اتمی فرزند ناخلفش (اسرائیل) میبندد و کاملا خود و کشورش به استخدام رویکردهای جنگ طلبانه «بنیامین نتانیاهو» درآمده؛ در مقابل ایران بارها بر صلح آمیز بودن فعالیتهای هستهای تاکید کرد اما طرف مقابل گوش کَر و چشم نابینا دارد و واقعیتها را مشاهده نمیکند، پس همان طور که رهبر شهیدمان فرمودند: حق دخالت در مسائل داخلی کشورمان را ندارند.
دشمن سیلیهای سخت خورده است
ترامپ در این دوره از ریاست جمهوری خود با ویژگیهای منحصربه فردی که داشت شروع به باجگیری از دوست و دشمن کرد. نوع رفتار وی باعث شد بسیاری از کشورها به خواسته های وی گردن نهند و همین امر وی را در پیگیری اهدافش جری تر کرد.
وی همزمان با رفتارهای نابهنجار و تحمیل فشار علیه ملت ایران همزمان دم از گفت و گو و مذاکره با ایران می زد با این حال رفتار وی چه در ماجرای جنگ ۱۲ روزه و چه جنگ ۴۰ روزه اخیر نشان داد که وی اساسا غیر قابل اعتماد است. هرچند در حال حاضر آتش بس بین ایران و دشمن آمریکایی و صهیونی برقرار شده است با این حال نباید فراموش کرد که به برکت ایستادگی و پایمردی ملت ایران، آمریکا نمی تواند همانند گذشته با این ملت رفتار کند. رفتار آمریکاییها در دو جنگ اخیر نشان داد که نظرات رهبر انقلاب درباره مذاکره با آمریکا چقدر دوراندیشانه و عمیق بوده است.
در دیدار با مردم تبریز، حضرت آیت الله خامنهای به پرسش مطرح شده پاسخ دادهاند و گفته بودند که «اگر بنا شد مذاکرهای انجام بگیرد، تعیین نتیجه آن از قبل، کاری غلط و ابلهانه است، این کار ابلهانه را دولت و رئیسجمهور و بعضی از سناتورهای آمریکا انجام میدهند و فکر نمیکنند که این راه، برای آنها بنبست است.»
آمریکاییها از یک سو خواهان مذاکره هستند و از سوی دیگر تهدید میکنند که «چنین و چنان» میکنیم. وقتی فردی خود را به خواب زده است، بیدار نمیشود. هرچند سیلیهای سختی دریافت کردهاند اما برای آنکه خود را پیروز میدان بدانند و از قدرتشان کاسته نشود، وارونه اظهار نظر میکنند. اگر جرات دارند سانسورهای شدید در سرزمین های اشغالی را کنار بگذارند تا دنیا با چهره جدید اسرائیل رو به رو شود. موشکهای ایران در کنار ایمان دلاورمردان نیروهای مسلح بلایی به سر آمریکا و صهیونیستها آورده که آنان را در باتلاق شدید فرو برده است. موضوعی که قبل از این از سوی رهبر شدید بیان شده بود.
ایشان در خصوص تهدید و اقدام دیگر آمریکاییها یعنی اعزام ناو جنگی به سمت ایران، گفتند: ناو البته دستگاه خطرناکی است اما خطرناکتر از آن، سلاحی است که میتواند ناو را به قعر دریا بفرستد.
سخنرانی رهبر شهید، آیتالله خامنهای (قدسسره)، در جمع مردم آذربایجان شرقی، یک وصیتنامه راهبردی برای تداوم مسیر انقلاب اسلامی است. این بیانات، که در آستانه شهادت ایشان ایراد شد، سه محور کلیدی را برای نسل امروز و آینده انقلاب ترسیم میکند:
۱. وحدت ملی و نفوذناپذیری در برابر توطئههای دشمن:
ایشان با تقسیمبندیِ حکیمانهٔ جانباختگان حوادث دیماه (نیروهای مدافع امنیت، مردم بیگناه و فریبخوردگان)، چتر پدرانهٔ «جذب حداکثری» را بر سر همه فرزندان ایران گشودند. این رویکرد، هوشمندانهترین راهکار برای خنثیسازی پروژهٔ «تفرقهافکنی» دشمن و حفظ انسجام ملی است. پیام سیاسی این بخش روشن است: انقلاب اسلامی با تکیه بر عقلانیت و عطوفت، خطشکنی میان مردم را برنمیتابد و توطئههای تجزیهطلبانه را محکوم به شکست میکند.
۲. استقلال، قدرت بازدارنده و نه گفتن به زورگویی آمریکا:
تأکید رهبر شهید بر «حق مسلم ایران برای برخورداری از تسلیحات بازدارنده و انرژی صلحآمیز هستهای»، درسی انقلابی برای همه دورانهاست. ایشان به صراحت اعلام کردند که هر کشوری بدون این توانایی، «زیر پای دشمن له میشود». این راهبرد، رد کامل منطقِ تحریم، تهدید و مذاکره از موضع ضعف است. بیانات ایشان نشان میدهد که آمریکا و رژیم صهیونیستی، با وجود تهدید و ناوگان جنگی، در برابر «ایمان و موشکهای ایرانی» به بنبست رسیدهاند. ملت ایران، همانند امام حسین(ع) در برابر یزید، هرگز با زورگویان فاسد بیعت نخواهد کرد.
۳. عبرت از تجربه و پرهیز از مذاکره با دشمن غیرقابل اعتماد:
رهبر شهید با اشاره به سیلیهای سخت خورده توسط آمریکا در دو جنگ اخیر، ماهیت فریبکارانهٔ دشمن را افشا کردند. فرمودند که تعیین نتیجه مذاکره از قبل، «کاری ابلهانه» است و راه آمریکا بنبست است. این بخش از سخنرانی، یک فرمان انقلابی برای مسئولان و مردم است: اعتماد به دشمنِ دروغگو و تهدیدگر، خیانت به آرمانهای انقلاب و شهداست.
راهبرد نهایی رهبر شهید در آخرین پیام خود، تداوم «مقاومت فعال»، «تکیه بر قدرت داخلی»، «حفظ وحدت ملی» و «عدم اعتماد به غرب» است. ایشان نشان دادند که مسیر پیروزی، نه در مذاکره از موضع ضعف، بلکه در بازتولید روزافزون قدرت و ایستادگی بر اصول است. امروز، پس از شهادت ایشان، وفاداری به این خطِّ راهبردی، ادای دین به خون پاک رهبری است که تا آخرین لحظه، چراغ هدایت انقلاب را روشن نگه داشت.
انقلاب اسلامی زنده است، زیرا راهبردهایش زندهتر از همیشهاند.